Goed kunnen communiceren is een van de belangrijkste vaardigheden in het leven vind ik.
Vandaag was ik me er erg bewust van op de werkvloer. Iemand wou iets met me bespreken en ik had eigenlijk geen tijd. Toch ben ik gaan neerzitten en heb ik geluisterd. En het heeft zoveel opgeklaard, veel goeds gebracht, echt resultaat opgeleverd.
Ik was er vroeger altijd op uit om mijn stem te laten horen: argumenten geven, debatteren, positie innemen, polariseren, een punt overbrengen…en ja: mijn stem verheffen om toch maar gehoord te worden. Opdat de ander mij maar zou begrijpen (ik kom uit een familie van Mensen met een Brandende Mening). Alles had ik gedaan om goed begrepen te worden, want van daaruit vertrekt het allemaal…toch?
Helemaal niet. Je moet proberen eerst te begrijpen, dan om begrepen te worden
Je kent de situatie wel:
“Ik voel me niet zo goed. Ik maakte het volgende mee (…) en (…)”
“OOOH! Ja, dat ken ik. Dat is bij mij ook gebeurd! Ik zal je vertellen wat ik gedaan heb! Bla Bla Bla”
De meeste mensen willen eerst begrepen worden. Negeren de andere persoon, horen slechts selectief een aantal dingen, doen alsof ze luisteren. Met maar één doel: ze willen antwoorden. Naar zichzelf willen luisteren. Het ego laten spreken. Het gevolg is niet prettig: er is geen echte communicatie en er kan dus ook geen echte verandering in de situatie komen.
Natuurlijk kan je je eigen verhaal vertellen – als de ander daarom vraagt of ernaar polst. Maar probeer eerst te begrijpen.
Kundalini Yoga heeft me geleerd eerst te luisteren: open, ontvankelijk, gericht naar de ander. Niet grenzeloos alles slikken, maar ruimte laten onstaan voor échte communicatie, los van het ego. Niet gericht op de onmiddellijke reactie.
Het is zelfs één van de 7 gewoontes van succesvolle mensen volgens Covey.
Het is geweldig om te zien hoe yoga en psychologie geen twee verschillende dingen zijn, maar takjes van dezelfde boom.