Het moeilijkste aan een yogales is: komen opdagen. De omstandigheden zijn nooit perfect.

Ze komen soms naar mij, de sms-jes, de mailtjes, de Facebookberichtjes. Schoorvoetend, soms, en wat verlegen of verontschuldigend.

“Ik voel me al dagen niet goed, ik denk dat ik niet naar de les kom”

Net nu. Net nu moet je je mat, je moed en jezelf bij mekaar zoeken en maken dat je naar de les komt. Want je weet dat er verlichting zal zijn in je hoofd nadat je lichaam dingen heeft verlost. Het is misschien tijd om je ziel te voelen.

“Mijn hoofd staat er niet naar, er is veel gaande, veel ruis”

Alles is zwaar, je draagt het gewicht van de wereld, ik voel het. Probeer te focusen. Neem tijd voor wat er echt toe doet. Sluit Facebook, sluit de TV, sluit misschien de gordijnen. En sluit dan je ogen, als is het maar voor drie minuten.

“Ik heb teveel te doen, het is zo druk”

Mja, klassiek. Er is altijd te veel te doen. Je weet dat de tijd verandert als je yoga doet? Hij wordt vloeibaar, hij past zich aan jou aan. Iemand die fris is van de yoga, is stukken beter in het afwerken van een takenlijst dan iemand die gestresseerd en uitgeput is. De energie zal niet komen van nog meer dingen nog sneller doen. Jij weet dat.

“Het was zo laat gisteren en ik ben stevig doorgezakt”

Een mooie kans voor meer zelfcompassie. “Ik heb gefeest, gedronken, ik zie er niet uit en ik voel me belabberd”. Dat is okee. Ook als je niet naar de les komt is dat okee, maar zorg dat je er zelf ‘klaar’ mee bent, je hebt geen aflaat van de teacher nodig. Als je toch komt: geweldig. Kom belabberd. Kom met warrig haar. Hoe je eruit ziet is niet belangrijk, je practice is dat wel. Zet u neer.

“Er is iets gebeurd dat ik eerst een plaats moet geven”

Je hersens zijn geklutst, er is op je ziel getrapt. Kom, we gaan er van een afstandje naar kijken. Het maken tot wat het echt is. Helderheid scheppen. Jij kan dat zelf. Zonder piekeren en in een circeltje rennen. Kom het voelen. Kom groeien in dat bewustzijn. Vergroot je neutral mind.

“Ik ben zo moe, zo uitgeput, ik ben bang dat ik in slaap ga vallen in de les”

Kom dan een beetje slapen in de les. Leg je neer als je voelt dat dat moet, en laat de groepsenergie haar werk doen. Jij geeft erg vaak. Neem ook eens terug. Vlei je neer en voel wat de groep voor je doet. Slaap. Niets moet. En je weet dat je beter slaapt na een yogales.

“Vreselijke rugpijn, dus misschien beter niet”

Fysiek ongemak is een beetje een uitzondering. Als je echt veel pijn hebt, moet je misschien rusten. Luisteren naar je lichaam. Maar je kan ook komen zitten op een stoel, mee ademhalen en kijken wat de les voor je doet. Net als je het moeilijk vindt om te luisteren naar je lichaam, moet je yoga doen.

Niemand oordeelt als je niet komt opdagen en we doen niet aan schuld, schaamte en boete -gelukkig maar.

Maar vraag jezelf eens eerlijk af waarom je je practice saboteert. Hoe creatief is die monkey mind van jou om je van de les weg te houden? Om verandering te dwarsbomen?

Wees je bewust van de mechanismen die jij gebruikt om niet te oefenen, want ook dat is Kundalini Yoga: de yoga van het bewustzijn, het besef, het wakker zijn.

De ‘Sat Naam’. Je ware zelf.

Altijd volmaakt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s