FEELING HOT?

Ik deel graag deze yogische tips om koel te blijven tijdens de hittegolf

  • Draag zo licht mogelijke kleuren, liefst wit. Donkere kleren absorberen zonlicht. En draag uitsluitend katoen.
  • Drink kokoswater en eet banaan, deze bevatten veel kalium, die je lichaam kan verliezen als je veel zweet
  • Eet je heel gezond en met weinig zout, voeg een klein beetje extra zout toe aan je maaltijden
  • Neem koude douches ook gedurende de dag of doe het in de tuin met een tuinslang 🙂
  • Voel je je gesmolten, gestresseerd, zonder energie? Slaap je slecht ’s nachts en wil je toch uitgerust zijn? Probeer een yoga nidra, een yogische slaap waarbij het lichaam slaapt en rust maar de geest alert blijft. Kijk hier eens voor goede Nederlandstalige yoga nidra , ook op Spotify.
  • Doe afkoelende oefeningen: alles met voorwaartse buigingen is afkoelend. Vermijd hitte-producerende posities zoals navelwerk, achteroverbuigingen en vuurademhaling en …oefen in de vroege ochtend of late avond
  • Doe een paar minuten sitali pranayama (sitali-ademhaling), dit is zeer verkoelend. Het speeksel koelt de lucht voor het in de longen gaat. Zit mooi rechtop met een rechte ruggengraat en nek. Adem diep en rustig in door de mond, door het tuitje van je tong (krul je tong tot een rondje, zie afbeelding). Het is alsof je de lucht naar binnen slurpt, zoals met een rietje. Voel de koele lucht naar binnen gaan.
    Adem langzaam en rustig uit door de neus. Voel de hitte je lichaam verlaten
  • Doe left nostril-breathing (linkerneusgatademhaling), dit verkoelt en kalmeert. Zit mooi rechtop met een rechte ruggengraat en nek. Sluit met je duim van je rechterhand je rechterneusgat af. Adem lang en diep alleen door je linkerneusgat. Tijd: 3 tot 11 minuten.
  • Vermijd voorgevulde BH’s, dit zijn echte zweettuigen 🙂
  • Eet vegetarisch of veganistisch. Vlees eten dwingt het metabolisme om hitte te creeëren om het vlees te verteren
  • Eet chili / pikant. Pikant eten doet het lichaam zweten waardoor je afkoelt.
  • Spoel je voeten voor het slapengaan met koud water
  • Mijd koffie, alcohol, gesuikerde dingen
  • Eet kleinere porties doorheen de dag, maar frequenter
  • Bedek je hoofd met een lichte, witte stof of een hoed
  • Gebruik munt, dit kruid koelt. Maak bijvoorbeeld ijslollies van muntwater, zet munt-ijsthee of crush wat munt en plaats hem in de diepvriezer en strooi hem ’s avonds over een salade

Wees dankbaar voor de zon en let op familieleden die eventueel hulp nodig hebben, bel wat vaker naar oudere mensen of ga langs met je munt-ijsthee

Sat Nam

Een reactie op “Yogische tips voor een hittegolf

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s