Ik deel graag deze yogische tips om koel te blijven tijdens een hittegolf.

Draag zo licht mogelijke kleuren, liefst wit. Donkere kleren absorberen zonlicht. En draag uitsluitend katoen.

Drink kokoswater en eet banaan, deze bevatten veel kalium, die je lichaam kan verliezen als je veel zweet

Eet je gezond en met weinig zout, voeg toch een klein beetje extra zout toe aan je maaltijden

Neem koude douches ook gedurende de dag of doe het in de tuin met een tuinslang 🙂

Voel je je gesmolten, gestresseerd, zonder energie? Slaap je slecht ’s nachts en wil je toch uitgerust zijn? Probeer een yoga nidra, een yogische slaap waarbij het lichaam slaapt en rust maar de geest alert blijft. Kijk hier eens voor een Yoga Nidra die ik opnam

Doe afkoelende oefeningen: alles met voorwaartse buigingen is afkoelend. Vermijd hitte-producerende posities zoals navelwerk, achteroverbuigingen en vuurademhaling en … oefen in de vroege ochtend of late avond

Doe een paar minuten sitali pranayama (sitali-ademhaling), dit is zeer verkoelend. Het speeksel koelt de lucht voor het in de longen gaat. Zit mooi rechtop met een rechte ruggengraat en nek. Adem diep en rustig in door de mond, door het tuitje van je tong (krul je tong tot een rondje, zie afbeelding). Het is alsof je de lucht naar binnen slurpt, zoals met een rietje. Voel de koele lucht naar binnen gaan.
Adem langzaam en rustig uit door de neus en voel de hitte je lichaam verlaten

Doe left nostril-breathing (linkerneusgatademhaling), dit verkoelt en kalmeert. Zit mooi rechtop met een rechte ruggengraat en nek. Sluit met je duim van je rechterhand je rechterneusgat af. Adem lang en diep alleen door je linkerneusgat. Tijd: 3 tot 11 minuten.

Vermijd voorgevulde beha’s, dit zijn echte zweettuigen 🙂

Eet vegetarisch of veganistisch. Vlees eten dwingt het metabolisme om hitte te creeëren om het vlees te verteren. Eet veel waterhoudend eten: komkommer, watermeloen, courgette.

Spoel je voeten voor het slapengaan met koud water en geef jezelf een voetmassage. Of probeer deze ontspannende oefeningen om goed te slapen

Mijd koffie, alcohol en gesuikerde dingen

Eet kleinere porties doorheen de dag, maar frequenter

Bedek je hoofd met een lichte, witte stof of een hoed

Gebruik munt, dit kruid koelt. Maak bijvoorbeeld ijslollies van muntwater, zet munt-ijsthee of crush wat munt en plaats hem in de diepvriezer en strooi hem ’s avonds over een salade

De zomerenergie is erg Yang: licht, warmte, zon, buiten, passie, ambitie, motivatie en actie. Het element vuur.
Doordat er meer warmte en meer licht in de atmosfeer is kan dit Yang-emoties veroorzaken zoals boosheid, ongeduld, irritatie, verveling en een onrustig gevoel. Het kan zijn dat je je eigen grenzen vergeet en te weinig tijd neemt voor rust, verkoeling, donkerte, stil zijn. Op het hoogtepunt van de zomer, wanneer de hitte het grootst is, is het belangrijk trager te gaan om het evenwicht te bewaren. Ga dus langzamer, letterlijk en figuurlijk. In het oude China was de zomer een tijd om Yin-kwaliteiten te vieren. Yin is je ontvankelijke en vrouwelijke kant.

  • het loslaten van controle
  • zachtheid, ontvankelijkheid, vloeibaarheid
  • goed kunnen luisteren naar anderen
  • het nemen van pauzes, rust
  • zaken hun eigen weg laten vinden
  • horizontaliteit, intimiteit
  • luisteren naar je innerlijke richtingaanwijzer
  • jezelf troosten en /of je terugtrekken
  • je eigen grenzen voelen en respecteren

Yin-kruiden: brandnetel, paardenbloem, heermoes en bijvoetkruid

Let een extra oogje op zij die eventueel hulp nodig hebben, bel wat vaker naar oudere mensen of ga langs met je munt-ijsthee

of gewoon met je eigen, verkoelende energie

2 thoughts on “Hittegolf: yogische tips

  1. Sat Nam Sangeeta

    Dankjewel voor je mail .

    Graag wil ik je laten weten dat de link naar de Nederlandstalige yoga nidra niet werkt, je komt op een pagina die niet meer bestaat.

    Tips voor goede Nederlandstalige yoga nidra zijn altijd welkom !

    Hartegroet, Geertrui

Geef een reactie